Arhitectura interna
Aparitia primelor procesoare
|
Arhitectura interna se împarte schematic în trei mari blocuri de tranzistori numite si unitati:
1) Unitatea de memorie cache, împartita în doua subunitati, una pentru comenzi, cealalta pentru date; memoria cache stocheaza comenzile si datele cele mai des utilizate;
2) Unitatile de control, care se ocupa cu decodarea instructiunilor, cu accesul la memoria RAM;
3) Unitatile de calcul:
- unitatea aritmetica (ALU - Aritmetic Logical Unit), este cea mai importanta, fiind utilizata de toate programele; se ocupa numai de calculele simple, cu numere întregi.
- unitatea de calcul în virgula mobila (FPU - Floating Point Unit), era la origine un procesor independent (seria 8087, 80287, 80387); a fost integrata în procesorul principal în 1989, odata cu aparitia lui 80486. Aceasta unitate este capabila de operatii matematice cu virgula mobila, precum si de altele mai avansate, cum ar fi radicalul sau functiile trigonometrice.
- unitatea multimedia, nestandardizata; prima astfel de unitate a fost MMX în 1997, au urmat apoi 3DNow!, SSE, 3DNow!+, SSE2; functia lor este aceea de a optimiza programele multimedia (sunet, grafica 3D, efecte audio-video).
|